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Gilera Bi4 Nordwest 3d scanning/modelling

Aperto da Duranti, 13 Giugno 2018, 19:14:10

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vninja

Valter

Duranti

#106
I'm glad you enjoy the pictures vninja!  :smiley:

Cut-outs are now included (underneath the bolts).

federosso

peccato che non hai modellato la pinza brembo p4 30/34 a doppio perno ... sarebbe servita a me! http://www.gilera-bi4.it/public/forum/index.php/topic,21975.msg209280.html#new

Ovviamente scherzo! Stai facendo un bel lavoro.


(automatic translation)
pity that you have not modeled the p4 30/34 double pivot caliper ... it would have served me! http://www.gilera-bi4.it/public/forum/index.php/topic,21975.msg209280.html#new

Obviously I am joking! You're doing a good job.
...Infatti quando poi guidi una moto "tua" ti sembra sempre di essere riuscito a migliorare le cose che non ti piacevano, e anche se...non è così, si gusta più serenamente la guida! eggià... (Duc27)

Duranti

#108
Good morning federosso,
If we were in the same country/county; I could have helped you with designing a caliper-adapter for your Tracer.  :smiley:

With regards to the ABS system; I would compare the piston diameters of the different calipers; from what I understand an ABS system is "tuned" to the piston diameters of the calipers, and if the calipers are replaced with calipers of different diameter pistons, the ABS system might remove too much/too little brakefluid during braking, which of course would counteract your intention with doing a brake-upgrade.


Buongiorno federosso,
Se fossimo nello stesso paese / contea; Potrei averti aiutato con la progettazione di un adattatore per pinza per il tuo tracer.  :smiley:

Per quanto riguarda il sistema ABS; Vorrei confrontare i diametri dei pistoni delle diverse pinze; da quello che ho capito un sistema ABS è "regolatao" sui diametri del pistone delle pinze, e se le pinze vengono sostituite con pinze di pistoni di diverso diametro, il sistema ABS potrebbe erogare troppa / troppo poca forza frenante durante la frenata, il che naturalmente neutralizza la tua intenzione con un aggiornamento del freno.

^Google Translate

federosso

...Infatti quando poi guidi una moto "tua" ti sembra sempre di essere riuscito a migliorare le cose che non ti piacevano, e anche se...non è così, si gusta più serenamente la guida! eggià... (Duc27)

federosso

Automatic translation
yours is an interesting observation that becomes important to me.
I do not want to go to OT in your important and beautiful topic.

Thank you for the offer of help, but I have no problems with the 2D-3D design (I'm a product / industrial designer) are programs that I use regularly even if not for engineering purposes but mainly related to the shape of the products.

The other TOPIC I had opened to understand exactly where to put the new caliper.
So as to make an exact design of the spacer.
The topic remains useful but your observation on ABS could seriously change the feasibility and usefulness of the work in my specific case.

NOTE for tracer:
original caliper = 27 / 30.23 (cylinder diameters)
brembo caliper (from ducati monster 620) = 30/34

Original pump = diameter 15
Monster 620 pump = diameter 15
Equal lever fulcrum distance

Original disc = diameter 282
Disc Monster 620 = diameter 300

For now, thank you.

...Infatti quando poi guidi una moto "tua" ti sembra sempre di essere riuscito a migliorare le cose che non ti piacevano, e anche se...non è così, si gusta più serenamente la guida! eggià... (Duc27)

Duranti

Ciao federosso,
Grazie per le vostre gentili parole su questo thread, lo apprezzo!

Hai un background tecnico interessante, in un paese come l'Italia ci devono essere dei lavori davvero interessanti e gratificanti nella tua professione!

Speriamo che il potenziale problema dell'ABS sia risolvibile, per consentire la sostituzione dei calibri. I cambiamenti nel volume del liquido dei freni sono piuttosto piccoli, tuttavia l'effetto di questi cambiamenti può essere potenzialmente piuttosto significativo (e persino pericoloso) quando la leva del freno viene azionata.

Vi auguro buona fortuna per il vostro progetto! :smiley:

^Google Translate

Duranti

Startet printing some parts, first off the cylinder head top cover! 
The resolution is 0.4mm per layer, so it's quite coarse, but this first print is just to see if the model prints properly, and to confirm if I need to make some adjustments to the printing process.
I'm printing the cylinder head itself right now, it will be finished later today, and I will try to upload some pictures if the print is successful.  :smiley:

lucakilm

That's so cool! very curious to see the final result  :cinema:

Duranti

lucakilm, thank you very much for your comment and interest in my project, I appreciate it!  :smiley:

Here is an update!

The first picture shows the cylinder head during test printing, the filling is only 10% (due to time constraints), but the results were surprisingly good, some small defects, but otherwise pretty much what I was hoping to achieve!
The second picture shows the finished print, including the support material required to enable printing all the overhanging geometry (all unsupported geometry below 45 degrees from horizontal), it was quite an elaborated cleaning job to remove all the support material, but "digging" out the cylinder head from the support material is part of the excitement.  :smiley:

yumax

nice, very nice job! :foto:

Excellent, in this manner you should build the complete model in plastic. [first]

May be you should also sell the model to the fan that would like to have a Totem of  Gilera in the living areas just in front to the the sofa. [saggio]

How much does it could cost? I mean the complete engine model.  [nerd]

Duranti

yumax, thank you very much for your kind comment, I appreciate it!  :smiley:

I am definitely going to 3D print the whole model in this scale (1:3 scale), and I will be bolting the whole model together using unbrako screws (ISO 4762), I will try to make it as close to the original as possible.
The next part to be printed will be the cylinder, and after that will be the crank case halves, hopefully I'll have these main parts bolted together in the next couple of weeks, I'm waiting for a few parts to arrive in the post, and I will be scanning/modelling/printing these parts as soon as they arrive!

Regarding potential sale of a complete model; I am not sure if I will get in trouble (Piaggio copyright?) for selling a model like this? Also, I haven't given any thought as to what something like this would cost.  :boh:  :smiley:

federosso

automatic translation

I do not want to make you take bad roads but I think that Piaggio will have nothing to say about anything if you do not use original logos.
From a legal point of view.

From a real point of view I do not think that piaggio will create problems even if you use original logos.
...Infatti quando poi guidi una moto "tua" ti sembra sempre di essere riuscito a migliorare le cose che non ti piacevano, e anche se...non è così, si gusta più serenamente la guida! eggià... (Duc27)

Duranti

Thank you for your comment federosso, I would never do anything to upset Piaggio.  :smiley:
This is a pure enthusiast object, and a potential sale of a model would be from one enthusiast to another enthusiast, unofficially!

Grazie per il tuo commento federosso, non farei mai niente per sconvolgere Piaggio.  :smiley:
Questo è un puro oggetto entusiasta, e una potenziale vendita di un modello sarebbe da un appassionato ad un altro appassionato, in via non ufficiale!

^Google Translate

federosso

indeed! :)  :fuma:

for me there are no problems if you want to make these "replicas" in miniature.
I think they would be very nice and if the price that comes out is "right" you would have many fans who would like them.

Piaggio would never notice the thing. : D   :up:
(automatic translation)
...Infatti quando poi guidi una moto "tua" ti sembra sempre di essere riuscito a migliorare le cose che non ti piacevano, e anche se...non è così, si gusta più serenamente la guida! eggià... (Duc27)